TEACHER'S PROFESSIONAL DEVELOPMENT: PSYCHOLOGICAL MECHANISMS AND DETERMINANTS
Abstract
The research results of determining the professional development of contemporary teachers are presented. A theoretical analysis of the essence and motivation of the professional development of the teaching subject is performed. ‘Factors-blockers’ and ‘factors-facilitators' of the professional and personal growth are identified and described. The significance of the teacher’s subjected involvement in the process of self-development is shown. Contradictions of the present-day teaching practice are described and structured. Levels of accepting innovations by teachers, and their approach to self-development are considered. The obtained data are typed. The reference vectors of the development of the teaching subject are determined. The self-development mechanisms: self-acceptance, reflection, life events planning and forecasting, social modeling are discovered. The study data have shown that the career development system requires designing programs of the sense-generative nature aimed at the development of the personal sense of the self-transformation. A modular program of the psychological support for the teacher’s professional development at different professionalization stages is described.
Keywords
References
1. Асмолов, А. Г. Оптика просвещения: социокультурные перспективы / А. Г. Асмолов. — Москва : Просвещение, 2012. — 447 с.
2. Avalos, B. Teacher professional development in Teaching and Teacher Education over ten years / B. Avalos // Teaching and Teacher Education. — 2011. — Vol. 27, № 1. — P. 10–20.
3. Darling-Hammond, L. Teacher education and the American future / L. Darling-Hammond // Journal of Teacher Education. — 2010. — Vol. 61, № 1/2. — P. 35–47.
4. Митина, Л. М. Психология труда и профессионального развития учителя / Л. М. Митина. — Москва : Просвещение, 2004. — 215 с.
5. Щербакова, Т. Н. Психологическая компетентность учителя / Т. Н. Щербакова. — Ростов на Дону: Изд-во РО ИПК и ПРО, 2010. — 160 с.
6. Малкарова, Р. Х. Коммуникативный ресурс и акмеологическое профессиональное развитие педа-гога / Р. Х. Малкарова // Известия Юж. федер. ун-та. Педагогические науки. — 2013. — № 2. — С. 72–82.
7. Арутюнян, В. Э. Мотивация повышения квалификации современного педагога / В. Э. Арутюнян, Т. Н. Щербакова // Известия Юж. федер. ун-та. Педагогические науки. — 2012. — № 3. — С. 132–138.
8. Котова, И. Б. Человек: жизненный и личностный ресурс / И. Б. Котова, В. А. Новгородская. — Ростов-на-Дону : Изд-во ГБОУ ДПО РО РИПК и ППРО, 2012. — 240 с.
9. Абакумова, И. В. Смыслоцентризм в педагогике. Новое понимание дидактических методов / И. В. Абакумова, П. Н. Ермаков, И. А. Рудакова. — Ростов-на-Дону : Изд-во Рост. ун-та, 2006. — 256 с.
10. Хлебунова, С. Ф. Персонифицированная модель повышения квалификации: проблемы и пер-спективы / С. Ф. Хлебунова, Т. Н. Щербакова, Е. Е. Алимова. — Ростов-на-Дону : Изд-во ГБОУ ДПО РО РИПК и ППРО, 2013. — 320 с.
Review
For citations:
Yezhak E.V. TEACHER'S PROFESSIONAL DEVELOPMENT: PSYCHOLOGICAL MECHANISMS AND DETERMINANTS. Vestnik of Don State Technical University. 2014;14(4):219-226. (In Russ.) https://doi.org/10.12737/6905