Preview

Advanced Engineering Research (Rostov-on-Don)

Advanced search

TESTING DESIGN METHODOLOGY BASED ON TWO-LEVEL MULTIFACTOR EXPERIMENT PLANNING AND DATA PROCESSING

https://doi.org/10.12737/4539

Abstract

The decomposition of knowledge into an array of “micro-knowledge” permitting a single-valued binary test score is studied. In this case, the test task is formulated as a set of micro-knowledge responses jointly revealing the knowledge level of the specific subsection. It allows presenting the development of a set of responses to a test question as the objective of investigating the multifactor dependence. Thus, the development process of a set of responses can be considered from the perspective of planning a multifactor two-level experiment. This approach allows a good formalization of the test construction, and its result estimation which becomes available to the teachers who do not specialize in the test task development. The method is illustrated by an example of the test construction, and application to assess the knowledge level on the automatic control theory. The data statistics has shown the respondents’ knowledge level, as well as the degree of a tester’s belief to the response awareness.

About the Authors

Rudolf Anatolyevich Neydorf
Don State Technical University, Russia
Russian Federation


Elena Nikolayevna Obukhova
Don State Technical University, Russia
Russian Federation


References

1. Ефремова, Н. Ф. Тестовый контроль в образовании / Н. Ф. Ефремова. — Москва : Логос : Университетская книга, 2007. — 386 с.

2. Curriculum Frameworks for Mathematics and Science / general editor D. Robitalle // TIMMS Monograph № 1. — Vancouver : Pacific Educational Press, 2003. — 616 p.

3. Measuring student knowledge and skills. A New Framework for Assessment / Organization for Economic Co-operation and Development (OECD). — Paris : OECD Publications Service, 1999. — 84 p.

4. Нейдорф, Р. А. Методология построения тестов на основе алгоритма планирования двух-уровневых многофакторных экспериментов [Электронный ресурс] / Р. А. Нейдорф, Е. Н. Обухова // Информационные технологии в управлении: сб. тр. V Российской междунар. конф. — Санкт-Петербург, 2012. — 1 электрон. опт. диск (CD-ROM).

5. Нейдорф, Р. А. Методика составления тестовых заданий на основе алгоритма планирова-ния двухуровневых многофакторных экспериментов и анализ их использования в образовательном процессе [Электронный ресурс] / Р. А. Нейдорф, Е. Н. Обухова // Методики и технологии обеспечения и оценки качества образования: сб. мат-лов междунар. науч. конф. (Киев, 26‒28 июня). — Киров : МЦНИП, 2013. — 1 электрон. опт. диск (CD-ROM).

6. Чернова, Н. А. Статистические методы планирования экстремальных экспериментов / Н. А. Чернова, В. В. Налимов. — Москва : Наука, 1965. — 340 с.

7. Адлер, Ю. П. Планирование эксперимента при поиске оптимальных условий / Ю. П. Адлер, Е. В. Маркова, Ю. В. Грановский. — Москва : Наука, 1976. — 274 с.

8. Нейдорф, Р. А. Анализ применения трёхфакторных дробных тестов в учебном процессе / Р. А. Нейдорф, Е. Н. Обухова // Математические методы в технике и технологиях — ММТТ-26 : сб. тр. XXVI междунар. науч. конф. / под общ. ред. А. А. Большакова. — Нижний Новгород, 2013. — Т. 9, секция 11. — С. 320‒323.

9. Вентцель, Е. С. Теория вероятностей и её инженерные приложения / Е. С. Вентцель, Л. А. Овчаров. — 3-е изд. — Москва : Академия, 2003. — 464 с.

10. Нейдорф, Р. А. Методика статистического расчёта балла тестируемого с выделением об-ласти неуверенности знаний [Электронный ресурс] / Р. А. Нейдорф, Е. Н. Обухова // Системный ана-лиз, управление и обработка информации : сб. тр. IV Междунар. науч. семинара (п. Дивноморское, 29 сент. — 3 окт. 2013). — 1 электрон. опт. диск (СD-ROM).


Review

For citations:


Neydorf R.A., Obukhova E.N. TESTING DESIGN METHODOLOGY BASED ON TWO-LEVEL MULTIFACTOR EXPERIMENT PLANNING AND DATA PROCESSING. Vestnik of Don State Technical University. 2014;14(2):110-120. (In Russ.) https://doi.org/10.12737/4539

Views: 477


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2687-1653 (Online)